De verschrikkelijke Vietnam oorlog... - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Hilde Jansen - WaarBenJij.nu De verschrikkelijke Vietnam oorlog... - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Hilde Jansen - WaarBenJij.nu

De verschrikkelijke Vietnam oorlog...

Door: hildeoverdegrens

Blijf op de hoogte en volg Hilde

23 April 2011 | Laos, Vientiane

De Vietnamoorlog. Het leeft nog steeds bij de Vietnamezen. Het bekendst is wel de tweede Indochineese oorlog (1964-1975) oftewel de Vietnamoorlog. De strijd van het communistische noorden onder leiding van Ho Chi Minh tegen het door de V.S. gesteunde Zuid-Vietnam.

Voor mij is deze oorlog vooral bekend uit de film 'We Were Soldiers', een film waarin de Amerikaanse soldaten als helden worden neergezet. Wat deze film niet toont zijn de gruwelijkheden die er tijdens deze oorlog zijn gepleegd door de Amerikanen. Hele dorpen die in brand zijn gestoken, Vietnamezen die gemarteld zijn, burgers vermoord door bombardementen, enz, enz. En dan hebben we het nog niet eens over de 'agent orange' die in grote hoeveelheden over het land is uitgesproeid. Als gevolg van deze chemische stof, worden er nog dagelijks kinderen geboren met verschrikkelijke vergroeiingen, kanker, open ruggetjes, zonder hersenen, disfunctioneren van het zenuwstelsel, blindheid (niet functioneren van de ogen, maar ook gewoon kinderen zonder oogbollen!) en vele andere lichamelijke aandoeningen. Bij het bezoeken van een museum heb ik hier een aantal foto's van gezien. Verschrikkelijke foto's! Het drama wordt nog erger als je bedenkt dat deze stof 5 generaties door zal werken!

Daarnaast zijn er vanaf de Amerikaanse kant verschillende misdaden begaan. Vooral het peloton van Luitenant Cally maakte zich aan verschrikkelijke oorlogsmisdaden schuldig. Vluchtende burgers werden zonder pardon neergeschoten, ze gooiden handgranaten in schuilkelders vol met mensen, verkrachten vrouwen en meisjes en zelfs de kippen en varkens moesten het ontgelden. Ze dreven 170 dorpelingen in een greppel en vermoorden ze in koelenbloede met machinegeweren. In totaal vielen 504 doden, voornamelijk oude mannen, vrouwen, kinderen en baby's. Aan Amerikaanse kant viel een gewonde. Een soldaat schoot zich in zijn voet om niet mee te hoeven doen aan de moordpartij. Luitenant Cally moest zich later, nadat men had geprobeerd de zaak in de doofpot te stoppen, zich verantwoorden voor de krijgsraad. Hij kreeg levenslang maar heeft op persoonlijk ingrijpen van Nixon zijn straf nooit uitgezeten. De andere officieren kregen een 'berisping'.


'Andere Tijden' heeft hier een aflevering over gemaakt:
http://www.geschiedenis24.nl/andere-tijden/afleveringen/2003-2004/Interviews-with-My-Lai-veterans.html
(de link in z'n GEHEEL kopieren en plakken op een nieuwe internetpagina, ZEKER DE MOEITE WAARD!)

Vietnam, naast de gruwelijkelijkheden, een bijzonder land. Je ziet nog duidelijk de sporen van het communisme. Een voorbeeld hiervan de gedachtenis aan Ho Chi Minh (een belangrijk communistisch leider). Overal wordt hij vereerd met grote standbeelden en zo ook in het mauloseum. Hier ligt zijn lichaam gebalsemd opgebaard. Het was raar om dit mee te maken. We moesten allemaal strak in rijen van 2 lopen met onze handen naast het lichaam. Een bijzondere ervaring!

Genieten was het in Hoi An, waar ik met een aantal mensen uit het hotel naar het 'lichtfeest' ben geweest (had iets te maken met de stand van de maan). De avond was supergezellig! Uiteindelijk zijn we nog naar een strandfeest geweest, waar we zijn gebleven om zonsopkomst te zien. In Halong Bay heb ik een boottrip gedaan, inclusief kayakken. Het was genieten van de mooie natuur! Het was dus een mooie week. Een goede afwisseling met geschiedenis, mooie natuur en fantastische strandfeestjes!

En nu alweer in Laos! Eergisteren ben ik hier aangekomen na een lange bustocht. Voor het eerst in mijn reis ben ik echt bang geweest. Ik zat namelijk in een bus zonder Engels sprekende mensen die mij konden vertellen of ik uberhaupt wel in de goede bus zat. Ik vertrouwde die mensen niet helemaal. Daarnaast moest ik mijn tas bij de grens in de bus laten liggen. Ik wilde 'm perse meenemen (je weet maar nooit, met drugs enzo...). Dus ik pakte mijn tas op, toen ze mij tegenhielden. In zo'n situatie: gewoon dom doen! Ik ben dus gewoon doorgelopen, ook al schreeuwden ze mij achterna. Bij de
douane deden ze aardig moeilijk. Gelukkig heb ik altijd wat USdollars bij mij. Daar zijn ze hier gek op en zo valt er altijd wel wat te regelen... Inderdaad, jullie lezen het goed: ik doe mee aan omkooppraktijken (je kan hier eigenlijk niet anders). Na het regelen van mijn visum was het genieten in de bus. Al zigzaggend door de bergen, langs mooie dorpjes met bergstammen.

Ook is dit het 3e land waar ik miljonair ben. De wisselkoers is hier (net als in Cambodja en Vietnam) zo anders, dat het niks is om even 5 miljoen uit de muur te trekken:D.

Ik heb gehoord dat het in Nederland schitterend weer is, het is jullie gegund!

Liefs, Hilde


Remember Charlie. Remember Baker. They left their childhood, on every acre. And who was wrong? And who was right? It didn't matter in the thick of the fight
Goodnight Saigon / Billly Joel

  • 23 April 2011 - 13:11

    Fam. Zweerink:

    Dag Hilde,

    Andermaal weer een indrukwekkend reisverslag van jou met prachtige foto's. Het is hier inderdaad heerlijk, zonnig weer, al heeft het gisteravond in Zuid-Holland flink geregend.

    Een goede reis en vlucht terug gewenst en tot spoedig ziens, tante Joke, oom Gerrit uit de Gelderse Achterhoek.

  • 23 April 2011 - 13:49

    +lina:

    lieve Hilde,

    Precies hetzelfde meegemaakt op het Rode plein bij Lenin s mausoleum.
    De busteis was wel heel anders dan de reis via Zwartsluis naar Zwolle, en waar je dan zo lekker op kon mopperen.

    liefs pap en mam.

  • 23 April 2011 - 16:13

    Arjen:

    heej Hilde:D

    pff....wat maak jij toch allemaal mee.
    gelukkig dat je dollars bij je op zak hebt;)
    voel je je nou niet een beetje slecht??:P
    iig weer erg leuk om weer wat van je te lezen.

    liefs xx

  • 23 April 2011 - 16:54

    Marleen:

    Hilde! Weer mooi om je ervaringen te lezen zeg! Wel spannend zo onderweg zeg! Gelukkig red je je daar goed! Hopelijk is dit niet je laatste reisverslagje en kan ik nog uitkijken naar één of twee meer... :)
    Liefs

  • 23 April 2011 - 19:06

    Esther:

    Hey zus!

    Je krijgt al aardig door hoe het werkt in de wereld :). Heftig he, al die oorlogs verhalen. Vreemd, maar waar dat wij (de westerse wereld) oorlogen, etc. eenzijdig benaderen. Tja... Zal dat altijd zo blijven?

    Liefs, Esther

    P.s. leuk rood/wit jurkje!

  • 23 April 2011 - 19:08

    Esther:

    p.s. behangen met geld, hmmm... lijkt mij wel wat. Doe mij maar 20 m2 :)

  • 24 April 2011 - 03:57

    Sacha:

    eey

    Had even wat tijd over vandaag dus even je verhaaltje gelezen.... Klinkt allemaal net iets anders dan Au;) Zou er graag ook eens heen willen maar als ik het zo lees weet ik niet of het wel wat voor mij is....

    Ik heb nog een weekje de 30ste vlieg ik naar huis.... Heb een stop over van 16 uur in Taipei maar dat kan niet anders( beetje jammer)

    Jij nog veel plezier met je laatste stuk!

  • 24 April 2011 - 11:45

    Michal:

    Geweldig verhaal weer! En wat betreft geen Engels sprekende mensen, dat komt me ondertussen al aardig bekend voor... Bangkok vind ik trouwens ook echt verschrikkelijk! Ben vannnacht met de trein naar Chain mai gereist, wat ook echt weer een ervaring was (lees een gammele trein die er ruim 15 uur over deed..)

    See you soon!

  • 24 April 2011 - 19:24

    Marianne:

    een idrukwekkend verhaal Hilde. gelukkig kon je ook genieten in vietnam. Op naar je volgende verhaal en mooie foto's.

  • 26 April 2011 - 07:51

    Femke:

    Wat is het daar weer mooi! En wat maak je toch veel mee.. al die verschillende landen. Nog een fijne tijd daar!

  • 26 April 2011 - 16:35

    Rosalie:

    Hey meis,
    Mooi verhaal weer (verwacht ook niet anders!) Heb het filmje ook bekeken van de Amerikaanse soldaten. Bizar! Vooral die ene man in de auto, het lijkt alsof het hem helemaal niks doet en dat het de normaalste zaak van de wereld is om een heel dorp met onschuldige mensen te verwoesten. Neem het er nog ff lekker van!

  • 01 Mei 2011 - 21:14

    Sharon:

    ha hilde
    een beetje late reactie. voor jou komt de reis nu ook op het eind he? heb je al een klein beetje zin om naar nl te gaan? weer is iig goed. geniet er nog even van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilde

Actief sinds 31 Aug. 2010
Verslag gelezen: 2312
Totaal aantal bezoekers 96696

Voorgaande reizen:

14 September 2010 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: