Op de motor door het echte Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Hilde Jansen - WaarBenJij.nu Op de motor door het echte Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Hilde Jansen - WaarBenJij.nu

Op de motor door het echte Vietnam

Door: hildeoverdegrens

Blijf op de hoogte en volg Hilde

13 April 2011 | Vietnam, Hoi An

6 dagen lang, geen toeristen. Dat leek mij wel wat! En zo vertrok ik een week geleden met mijn persoonlijke tourguide Trung. Mijn backpack werd achterop de motor (nou ja, schakelbrommer) gebonden, waar ik heerlijk tegenaan kon leunen. Op naar de jungle!

Op zoek naar het echte Vietnam. Dit betekent: crossen door de jungle, scholen bezoeken, bij mensen thuis slapen (en als gevolg daarvan onder de muggenbeten zitten), olifant rijden, een slang om mijn nek hangen (1 keer, maar noooooooit weer!), leren over de Franse en communistische tijd, tempels bekijken (waar ik nu echt wel klaar mee ben!) scholen bezoeken en het bekijken van familiebedrijfjes in zwarte peper, rubber, passievruchten, koffie, thee en bananen. Ook namen we flessen water, tandenborstels, shampoo en springtouwen mee om af te leveren bij kinderen van bergstammen. Wat erg dankbaar in ontvangst werd genomen.

Dit was een fantastische manier de touristische dingen over te slaan en mij te mengen met de locals (waarvan een aantal nog als bergstammen leven). Sommige mensen hadden nog nooit een Europeaan gezien en een aantal kinderen staarden mij meer dan 10 minuten aan! Een van de kinderen rende snel weg nadat Trung had gezegd: "Ze komt van de maan.":D Toen wij een locale markt bezochten en ik met afschuw naar een geslachte hond keek, moesten de locals wel erg hard lachen! Mmm, toch blijft het raar. (Kijk naar de foto, zou ik zeggen). Van voedselveiligheid hebben ze hier trouwens nog nooit van gehoord.

Ook moest ik als 'nuchtere Hollandse' wennen aan de complimenteuze benadering van de
mannen. Zo heb ik al na de eerste dag duidelijk moeten maken dat ik geen 'princess', maar 'Hilde' heet... Met als hoogtepunt dat iemand zei dat mijn ogen net zo mooi waren als de kleur van de lucht. Nou zijn er wel eens discussies over de kleur van mijn ogen, maar blauw is nog nooit aan de orde geweest. Ook deed Trung alles voor mij. Dat lijkt de eerste dag leuk, maar daarna komt toch het kinderlijke 'zelf-doen' bij mij naar boven (daarnaast begon ik mij te irriteren, want 'ik kan toch verdorie wel zelf mijn eigen helm opzetten...'). Als reactie daarop zei Trung: "De Nederlandse vrouw is te zelfstandig en jullie zijn eigenwijs." Nu lijkt het alsof de Vietnamese vrouw lui is, niets is minder waar. Deze vrouwen werken keihard! Zij doen het meeste lichamelijke werk en zorgen daarnaast ook nog voor de kinderen.

Dat de Amerikaanse oorlog (want zo noemen ze hier de in-onze-ogen Vietnamoorlog), dichtbij kwam was te merken in mijn gesprekken met Trung. Hij verloor zijn ouders in de oorlog toen hij 4 maanden oud was. Toen een half jaar later zijn oma ook overleed, had hij geen familie meer! Vanaf dat moment woonde hij in een weeshuis. Ook aan dit kindertehuis hebben wij een bezoek gebracht. De kinderen krijgen hier een kans op een goede toekomst, door middel van educatie. Heerlijk om een ochtend door te brengen met baby'tjes, ondeugende peuters/kleuters en fantastische tieners. Aan een van de tieners vroeg ik wat haar favoriete muziek was. Michael Jackson was het antwoord en de andere tieners begonnen al te zingen. "Heal the world. Make it a better place for you and for me and the entire human race. There are people dying. If you care enough for the living. Make a better place for you and for me." Hoe toepasselijk op de situatie waarin ze leven. Zielig? Welnee, dit zijn mooie, zelfbewuste, jonge vrouwen. Ondanks hun verschrikkelijke start, klaar om iets van hun leven te maken! Respect voor deze jongeren!

En voor de rest... Bekijk de foto's, zij vertellen de verhalen. Al was het wel moeilijk om van de 500 foto's een kleine selectie te maken. Enjoy!

Op dit moment zit ik in Hoi An. Dit wordt ook wel het 'vrouwenparadijs' genoemd. In deze stad zijn meer dan 200 winkels waar je jurkjes, jassen, schoenen, etc. op maat kunt laten maken. Ook heb ik een leuke groep mensen ontmoet, waar ik waarschijnlijk in het verdere verloop van mijn reis een aantal trips mee ga doen.

Liefs, Hilde


Hey teringtyfushoerenmug met je gefuckte beet. Pak A.U.B je biezen en pleur op van mijn planeet. Hey teringtyfushoerenmug ga toch in de fut, jouw voortbestaan is zinloos want je hebt geen enkel nut. Kijk bijen helpen bloemen en die horen bij de lente, die steken bijna nooit en maken honing voor dementen, maar jij hebt geen functie in de gehele natuur. Niemand heeft baat van jou accupunctuur. Je vindt mij kennelijk lekker en je houdt misschien van mij, maar ik houd puur van zoogdieren en daar hoor jij niet bij nee. Teringtyfushoerenmug witte bloedcel dief, zelfs Nelson Mandela wordt van jou nog agressief!
Het muggenlied / Jochem Meijer


  • 13 April 2011 - 11:04

    Maryline:

    Geweldig, wat kun jij goed schrijven!

  • 13 April 2011 - 11:12

    Esther:

    Hoi An, uh... Hoi Hilde!

    Wat leuk om te lezen over de hoopvolle verhalen van jonge mensen.

    En uh... nu weet ik het... Ze komt van de maan...

    Liefs, Esther

  • 13 April 2011 - 11:14

    Esther:

    Hilde, heb je een slabbetje voor?

  • 13 April 2011 - 11:34

    Jorientjuh:

    Zo....jij hep eg een hekel aan muggen..
    (Maar volgens mij zijn die ook van ná de zondeval hoor:-p)
    xxx

  • 13 April 2011 - 13:30

    Anneke En Henjo:

    Hilde, als je hier niet meer aan de slag komt, kun je altijd nog fotograaf worden. Wat een mooie foto's van de kinderen.

  • 13 April 2011 - 15:28

    Lina:

    lieve hilde,
    geweldig war je allemaal gedaan hebt. Ik ben alweer(of nog) jaloers op je.
    Neem de volgende reis Marianne Thieme maar mee.

    groetjes:mam

  • 13 April 2011 - 15:30

    Lina:

    hilde,

    mag ik voor mijn verjaardag zo n mooie fiets als op de foto.?
    mam

  • 13 April 2011 - 17:50

    Lisa :

    Jouw verhalen zijn echt het meest blogwaardig van allemaal! Ik heb het nog nooit zo lang vol gehouden om alle blogs van iemand te lezen (ik ken ook niemand die zo lang zo ver weg is geweest overigens). Keep the good work going en geniet ervan! :)
    Ik geniet met je mee! (vooral die foto van die duttende kinderen.. aaaaw)
    x

  • 13 April 2011 - 17:51

    Marianne:

    wat heb je weer een toepasselijk nummer uitgezocht prinses Hilde! hihihihi!!!:) super zeg! lekker shoppen ds!!joepie!!:) ruilen?!! LIEFS !

  • 13 April 2011 - 18:16

    Marleen Kragt:

    super hoor!!

  • 13 April 2011 - 19:13

    Fam. V.d. Kolk:

    hoi hilde, die slang (ik wist wel wat ik liever dee) en de slapende kindertjes: wat een tegenstelling! wat een reis zeg. ik lees graag jouw verhalen. ga zo door.
    groetjes, tante rienke en de rest

  • 13 April 2011 - 19:58

    Angela:

    Nice! xx

  • 13 April 2011 - 20:23

    Christiaan:

    Hey Hilde,

    Weer mooi om te lezen. Mooi dat je niet alleen oog hebt voor het leuke van je reis, maar ons ook deelgenoot maakt van de mindere en verdrietige kanten. (En dan bedoel ik niet de benadering van mannen ;))
    Enne, 500 foto's in zo'n korte tijd, doe je goed!

  • 14 April 2011 - 07:51

    Rosalie:

    Hey lieve Hilde,
    Wat een mooi verhaal weer en inderdaad sprekende foto's. Zo mooi om te zien dat je zoveel uit je reis haalt!
    Trots op je! Liefs Roos

  • 14 April 2011 - 08:54

    Marianne :

    ha Hilde,
    alweer een mooi verhaal. Jij wordt nooit werkeloos. Verhalen schrijven, foto's maken, je kunt het allemaal. Geweldig, Dank je dat wij mee mogen genieten.

  • 19 April 2011 - 15:27

    Fam. Zweerink:

    Dag Hilde,
    Wat een prachtige foto's weer van Azië. Geniet er nog maar van zolang je daar nog bent.....
    Liefs, ome Gerrit en tante Joke en neven Zweerink

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hilde

Actief sinds 31 Aug. 2010
Verslag gelezen: 778
Totaal aantal bezoekers 96694

Voorgaande reizen:

14 September 2010 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: