Angst voor een tsunami op de Stille Oceaan - Reisverslag uit Fugalei, Samoa van Hilde Jansen - WaarBenJij.nu Angst voor een tsunami op de Stille Oceaan - Reisverslag uit Fugalei, Samoa van Hilde Jansen - WaarBenJij.nu

Angst voor een tsunami op de Stille Oceaan

Door: hildeoverdegrens

Blijf op de hoogte en volg Hilde

23 Februari 2011 | Samoa, Fugalei

Het was een vreemde ervaring om, als westers meisje, de enige blanke in het vliegtuig te zijn. Dat hier weinig toeristen komen is ook te merken aan de vervelende reacties van de mannen op straat. Als ik in mijn eentje naar de markt ga, wordt ik aangesproken met 'sexy babe' of 'sweety', aangestaard, nagefloten en ga zo maar door. Een westerse vrouw is namelijk rijk en is een kans om rijk te worden (Holland casino tip 3: vergroot je kansen)... Toen ik met een jongen ging stappen, vroegen de mannen toestemming aan hem of ze met mij mochten dansen en/of een drankje aanbieden...

Samoa is dus totaal anders dan waar ik tot nu toe geweest ben, een aantal voorbeelden:
- mannen lopen in een rok
- overgewicht en eten/werken bij de McDonalds is een statussymbool
- mensen hebben grafstenen in hun tuin. Toen ik een local vroeg wat daar mee gebeurt als je verhuist, antwoordde hij: "Wij verhuizen nooit. Waar je wordt geboren, ga je ook dood."
- Samoa is zwaar christelijk. Als je in een hostel verblijft, wordt er van je verwacht dat je op zondag met de eigenaar naar de kerk gaat. De kerken zijn hier heel erg rijk, mede doordat er op zondag wordt opgelezen hoeveel er per gezin is geschonken... Beschamend als je bedenkt dat de meeste mensen zich al schamen voor hun financiele situatie en mede door deze aanpak meer geld uitgeven dan ze eigenlijk kunnen veroorloven! Daarnaast worden moslims en kerkverlaters afgestoten (hoezo, naastenliefde...) en is transseksualiteit meer dan normaal en totaal geaccepteerd.
- Ieder dorp heeft een eigen familie die het dorp 'bezit'. Als je een strand op wilt, een berg wilt beklimmen of alleen maar een foto wilt maken moet je toestemming aan de desbetreffende familie vragen
- Op straat is het chaos. Iedereen rijdt door elkaar heen om de gaten in de weg, de zwerfhonden en varkens te ontwijken. Ook wordt er constant getoeterd als er een bekende langs rijdt (een aangezien Samoa 'ons kent ons' is...).
- Om zwerfhonden op een afstand te houden roep 'ALU!' (go away!) of pak een steen om ze af te schrikken
- Een traditionele tattoeage voor de man bedekt het lichaam van de middel tot de knieeen en is zo dicht getattoeerd, dat het op een donkere jeans lijkt. Het zetten duurt 48 uur en is zeer pijlijk, de inkt wordt met een mesje in de huid geslagen. Het is een teken van lef. Damian, een jongen die ik op het feestje heb leren kennen, heeft zo'n tattoeage (zie foto). Het kostte hem twee weken en elke dag moest hij zijn huid kneden om de overtollige inkt eruit te persen. Gevolg van het zetten was dat hij elke avond met koorts op bed lag
- In de bus heerst een hierachie. Zo zitten ouderen en vreemdelingen voorin, ongetrouwde vrouwen bij elkaar en mannen achterin. Je kunt hier niet vertrouwen op het openbaar vervoer. Als een buschauffeur op de helft van de dag geen zin meer heeft, zet hij z'n bus aan de kant en stopt gewoon...
- Toen ik bij een Samoaanse familie werd uitgenodigd voor het eten, maakte ik de grote fout om het glas water naast mijn maaltijd op de drinken. Iedereen werd stil om vervolgens in lachen uit te barsten. Aangezien iedereen hier met de vingers eet, is dat water om je vingers schoon te maken. Lichtelijk genant. Culturele blunder!

Het meest indrukwekkende moment was het bezoek aan de familie Tu'ula Sua die flink is getroffen door de tsunami in 2004. Hun zoon is daarbij omgekomen, familieleden zichtbaar verminkt en het land waar hun hostel stond is weggeslagen door de golven.
Het meest leuke moment was een bbq aan de oceaan, dat spontaan uitliep in een feestje. Samen met twee Amerikanen en drie Samonezen heb ik een mooie tijd gehad. Zo zie je maar: leuke mensen en Bob Marley is genoeg voor een fantastische nacht (inclusief leuke gesprekken, een steiger als dansvloer en een verfrissende nachtduik in de oceaan)! Het meest bijzondere moment was om in een 'fale' te slapen. Een huis op palen in de oceaan! Het meest mooie moment was toen ik om half zes 's ochtends met mijn surfboard in het water lag tijdens zonsopkomst! De golven waren supergoed en het uitzicht waanzinnig.

Er zijn een aantal dagen geweest dat ik niets heb kunnen doen: of de regen kwam de hele dag met bakken uit de hemel (met als gevolg overstromingen) of het was rond de 40 graden waardoor je echt niet buiten in de zon wilt zitten...

Gisteren is er een zware aardbeving in Nieuw-Zeeland geweest. Hierdoor heerst er op dit moment angst op Samoa. Uit angst voor een tsunami zijn veel mensen van de zuidkust naar Apia (hoofdstad aan de noordkust) gevlucht.

Overmorgen ga ik terug naar Nieuw-Zeeland (voor 1 nacht), daarna voor 3 nachten naar Sydney. Daar zal ik weer bij de lieve familie verblijven waar ik ook met oud&nieuw heb geslapen. En dan Taiwan!

liefs, Hilde

So come over just be patient and don't worry. And don't worry…
Death And All His Friends / Coldplay

• 23 Februari 2011 - 00:08

Birgit:

Wauw!
    Wat een belevenissen, helemaal geweldig!

• 23 Februari 2011 - 00:20

Maryline:

Heee Hilde!

Hoera ik ben de eerste die reageerd:D!
    Wat een geweldig aanstekelijk verhaal zeg! Heeerlijk!
    En wat een prachtige foto's!

Dikke LIEFS xx Maryline

P.s. Heb een kamertje in Zwolle- Holtenbroek :P

• 23 Februari 2011 - 06:54

Fam. Zweerink-Jansen:

Dag Hilde,
    Wat een prachtige foto's weer, deze keer op de 'Stille Oceaan'. We hebben nog aan je gedacht, want we zien nu beelden op tv over Nieuw-Zeeland.
    Geniet van alles en we wensen je een goede vlucht en een veilige landing op Formosa/Taiwan.
    Tante Ina heeft al vakantie, ik moet nog een paar weken wachten.....
    Liefs, tante Joke, oom Gerrit en je neven.

• 23 Februari 2011 - 07:53

Jorien:

Hé, fijn, weer een verslagje, miste je al weer even.. Hoop dat t goed gaat.
    x

• 23 Februari 2011 - 08:26

Esther:

Hey Hilde!

WHO wat een verhaal zeg, Samoa... Een hele andere wereld zo te lezen vanuit de geciviliseerde wereld... Geniet er lekker van (vooral van je glas water bij het eten:)). Lijkt mij super vet om die cultuur daar in te duiken!! Geniet van de mensen, de zon en regen (als die lekker is... ?!?) en de grappigheden die je tegenkomt!

liefs, Esther

• 23 Februari 2011 - 08:32

Esther:

Vooral het varken in het hotel... Erugh gezellugh!

• 23 Februari 2011 - 10:39

Jeroen:

He Hilde! Naast t lezen van je verhalen ook maar weer eens een reactie;)
    Leuk verhaaltje hoor. Hopelijk hoef je niet in de buurt van Christchurch te zijn want er was veel schade enzo. Had je dat varken uitgekozen om je karbonades van te laten snijden?

• 23 Februari 2011 - 12:13

Lisa B.:

Ik ben echt blij dat je dit doet. Zo leer ik nog eens wat van de rest van de wereld. Nooit geweten dat Samoa bestond. ;)
    Die foto van jou op het strand. GE-WEL-DIG!

Geniet ervan!
    x

• 23 Februari 2011 - 14:11

Berry:

Heeeeey Hilde,

Wat een verhalen en mooie foto's heb ik gezien zeg! Echt geweldig om te lezen wat je allemaal meemaakt. We missen je wel ontzettend hier!!! En als je terug bent kom dan maar snel is een x langs, kun je mn huis eindelijk zien!

Heel veel liefs en geniet ze daar! groetjes Berry

• 23 Februari 2011 - 17:37

Marlies:

Hilde die foto`s!! Loving it!
    Super stoer...Ga binnenkort op je mail reageren :D..
    Have fun! Dikke kus

• 24 Februari 2011 - 10:03

Rosalie:

Hey meis,
    Wat klinkt Samoa als een gaaf eiland met een bijzondere cultuur. Mooie foto's ook weer. Spreek je snel, topwijf!
    Liefs

• 24 Februari 2011 - 19:49

Arjen:

Heej Hilde, mooi om weer van je t horen(lezen)
    xx

• 24 Februari 2011 - 21:55

Tante Gerrie:

Hoi nichie,

Leuk om weer veel van je te lezen. Samoa is niets voor mij,maar jij blijft genieten hé? Ja in N.Z. gebeuren "schokkende"dingen. Jou ma reist daro ook nog ergens rond! Spannend hoor. Jij "vliegt"de komende dagen wat heen en weer, om tenslotte in Taiwan te landen! Wat heb je al veel gezien (ome Wim zegt altijd ,"de wereld is groter dan KAMPERVEEN"!!)
    Dit pakt niemand je meer af! Blijf genieten. gr. van je tante gerrie en ome wim uit K'veen.

• 25 Februari 2011 - 12:19

Pa:

Lieve Hilde
    Blij weer wat van jou te horen.
    Al je belevenissen op de samoa eilanden,en hoe de mensen daar leven.
    Een goede vlucht naar Nieuw-Zeeland,en geniet er nog van.

• 26 Februari 2011 - 07:13

Linajansen:

Lieve Hilde,
    De aardbeving, eigenlijk de naschok heb ik op 90 km van Christchurch meegemaakt. gelukkig met ons alles goed. Wel geschrokken. Programma wordt gewijzijgigd.
    Hoezo even naar tatoo Hans in L geest.
    Ook koning. Wilhelmina maakte de fout om het vingerkommetje leeg te drinken, dus vreemd is het niet.

kus, mam.

• 26 Februari 2011 - 22:38

Fam. MHMD&R Langeb..:

Hoi Hilde,

Leuk om je prachtige belevernissen op afstand mee te kunen beleven. Nw. Zeeland is wel veranderd sinds de vorige keer, heb je je moeder nog gezien?

Veel plezier in Australie en goede rijs naar Taiwan en terug!

Gr. van allemaal.

• 26 Februari 2011 - 22:39

Fam. MHMD&R Langeb..:

Hoi Hilde,

Veel plezier in Australie en goede rijs naar Taiwan en terug!

Gr. van allemaal.